Rola witaminy C

Rola witaminy C

W ludzkim organizmie witamina C będzie pełnić wiele funkcji. Między innymi jest częścią syntezy włókien kolagenowych, walczy z wolnymi rodnikami, poprawia odporność organizmu.

Tą cenną dla nas witaminę będzie można uzyskiwać z czarnej porzeczki, czerwonej papryki oraz natki pietruszki. Braki w witaminie C będą powodować niedokrwistość, osłabienie, pojawiać się może krwawienie dziąseł oraz pękające naczynka.

Funkcje witaminy C

Witamina C potrzebna będzie do normalnego funkcjonowania organizmu. Jest to ważny składnik służący powstawaniu tkanki łącznej, która wpływa na transport składników odżywczych w organizmie. Witamina C jest ważna w procesie metabolizmu tłuszczów i dlatego może chronić również przed chorobami krążenia. Pod wpływem witaminy będzie się tworzyć kolagen, który sprawi, że liczyć można na szybciej gojące się rany, złamania oraz siniaki. Można także liczyć, że krwotoki nie będą tak mocno dokuczliwe dla nas.

Funkcje witaminy C

Witamina C dobrze działa na układ odpornościowy, dlatego choroba, jeśli już nas złapie może mieć łagodniejszy przebieg. Witamina C jest najważniejszym antyutleniaczem, usuwa wolne rodniki, dlatego może również chronić przed nowotworami. Będzie stosowana w przypadku chorób związanych z pękającymi naczyniami krwionośnymi, sprawdza się przy ranach, które trudno się goi. Okazuje się, że osoby, które regularnie przyjmują pokarmy z witamin C mogą liczyć na to, że ryzyko nowotworu będzie mniejsze.

Szczególnie chroni przed rakiem żołądka oraz przełyku. Jest to ważny składnik, gdy chodzi o zapobieganie uszkodzeniom mózgu przez wolne rodniki. Dzięki temu w dłuższej perspektywie witamina C chronić może przed Alzheimerem, schizofrenią, stwardnieniem rozsianym i Parkinsonem. Nadmiar będzie wydalany z moczem, dlatego trudno będzie tą witaminę przedawkować. Osoby ze skłonnościami do kamicy nerkowej nie mogą jednak przekraczać dawki 1000 mg na dzień.

Zapotrzebowanie na witaminę C

Jeśli chodzi o zapotrzebowanie na witaminę C prowadzone są w tym zakresie intensywne badania. W różnych krajach podaje się różne dawki i jest to mniej więcej od 20 do 100 mg na dzień. Zwiększać się będzie w przypadku osób, które mają problem z nadciśnieniem tętniczym, palących papierosy, alkoholików, cukrzyków czy zestresowanych, którzy prowadzą zły styl życia. Witamina C charakteryzuje się bardzo dobrą wchłanialnością.